Ulkoilemaan perheen kesken!

Perheen kesken on mukava lähteä ulkoilemaan, retkeilemään ja liikkumaan ulkoilmaan. Suomen luonto tarjoaa mahtavat puitteet kaikenlaiselle yhdessä tekemiselle joten valinnanvaraa löytyy. Miltä kuulostaisi pyöräily, lenkkeily, jalkapallon pelaaminen tai metsässä kävely? Pienet lapset voi ottaa mukaan pyöränistuimissa, kantorepuissa tai rattaissa ja isommat lapset pyöräilevät itse ja jaksavat kävellä pitkiäkin matkoja mieluisassa ympäristössä.  Ulkoilemalla on paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia, ja vihreässä ympäristössä eli vaikka metsässä tai puistossa, terveysvaikutuksia on vieläkin enemmän.

Kesäajan ulkoilut

Kesällä uzkona on paljon hauskaa tekemistä. Voi ajaa pyörällä, mennä uimaan, rullaluistella, skeitata, pelata pihapelejä, jalkapalloa, pesäpalloa tai hyppiä hyppynarulla. Yksi tärkeimmistä kesäajan ulkoilun hyödyistä on se, että kesäajan runsas auringonvalo käynnistää ihmisen ihoon osuessa monimutkaisen prosessin, joka johtaa D-vitamiinin syntymiseen elimistössä. D-vitamiinillä on tärkeä tehtävä luuston ylläpitämisessä ja se ehkäisee muun muassa osteoporoosia, syöpää, masennusta sekä sydän- ja aivoinfarkteja vastaan. Jo kymmenen minuutin ulkoilu aloittaa D-vitamiinin tuoton elimistössä, ja siten etenkin vanhoille ihmisille jo lyhyistäkin ulkoiluista on merkittävä hyöty. D-vitamiini myös imeytyy eri ikäisillä ihmisillä eri tavalla. Esimerkiksi yli 65-vuotiailla D-vitamiinin tuotanto on vain noin neljänneksen siitä mitä 20-30 vuotiailla saman ajanjakson aikana. Ihon väri vaikuttaa myös siihen kuinka paljon D-vitamiinia syntyy. Vaaleaihoisilla sitä syntyy jo vähemmässäkin auringonvalossa, kun taas tummaihoiset tarvitsevat enemmän auringonvaloa saman D-vitamiinimäärän syntyyn. Myös ihoa suojaavat aurinkovoiteet valitettavasti blokkaavat myös D-vitamiinin syntyyn tarvittavaa UVB-säteilyä, joka toisaalta polttaa ihoa, mutta ilman sitä D-vitamiinin syntyprosessi ei pääse käynnistymään. Ulkoilulla, etenkin vihreässä ympäristössä, on todistettuja vaikutuksia myös mielialaan, keskittymiseen ja onnellisuuden kokemuksiin. Esimerkiksi ADHD-diagnosoiduilla lapsilla on havaittu parantunutta keskittymiskykyä sen jälkeen kun he ovat ensin saaneet leikkiä ja viettää aikaa ulkona. Myös leikkauspotilaiden ja muista sairauksista kärsivien on todettu parantuvan nopeammin, mikäli he saavat mahdoillisuuden altistua luonnonvalolle toipumisaikanaan. Jopa ikkunasta näkyvällä maisemalla on todettu olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia, vaikkei sitä ulkoiluksi voi hyvällä omallatunnolla kutsuakaan.

Talviset ulkopuuhat

Mitä talvella sitten voi tehdä ulkona kun on kylmää, pimeää ehkä märkää tai pakkastakin. Parhaassa tapauksessa jos ulkona on lunta, on mielikuvitus vain rajana mitä lumen kanssa voi touhuta. Voi laskea mäkeä, rakentaa lumilinnoja ja -ukkoja, hiihtää, luistella ja potkutella potkurilla. Vaikka pimeyden ja kaamoksen vuoksi ulkoilusta ei D-vitamiinihyötyä olisikaan, niin yleisen mielentilan ja liikunnan vuoksi ulkoilu silti kannattaa. Raitis ilma, hauska tekeminen ja sisäympyröistä hetkeksi pois pääseminen ei voi olla muuta kuin tervetullut juttu. Raitis ulkoilma, ja etenkin iltapäivisin ulkona vietetty aika on omiaan terveen vuorokausirytmin syntyyn ja täten myös edistää levollisia ja rauhallisia yöunia. Ihmiset jotka kärsivät uniongelmista saattavatkin löytää nukahtamisvaikeuksiinsa avun juuri ulkoilusta, sillä ehdolla että ulkoiluun ei kuulu älypuhelimen tai muun ruudun katsomista, josta hohkaavalla sinisellä valolla taas on juuri päinvastainen vaikutus unen suhteen.

Lapsille talviulkoilu luo monta mahdollisuutta niin uuden oppimiseen, omien motoristen taitojen kehittämiseen kuin hauskoihin leikkeihinkin. Luistellessa oppii tasapainoa ja raajojen hallintaa ja hiihdossa tasapaino myös kehittyy kuten kehittyvät raajojen liikkeetkin ja rytminen liikkuminen. Pulkkaa mäkeä ylös vetäessä tulee liikuttua ihan huomaamatta, myös äideillä ja iseillä kun he vetävät jälkikasvuaan mäen huipulle, ja mikä sen hauskempaa kuin laskea yhdessä huimasti alas. Lumesta rakentelut paksut hanskat kädessä vaatii taitoa kuin luovuuttakin, ja jopa rakentamisen perusteet tulevat haltuun kun opitaan että lumi täytyy pakata tiiviiksi ennen kuin se kantaa ylempiä lumikerroksia. Hauskaa ja terveellistä. Eikun siis porukalla ulos!